Kukkakaalipitsa (gluteeniton)

 

Olen jo jonkin aikaa vältellyt prosessoitujen maitotuotteiden käyttämistä ja etsinyt keinoja korvata ne eri resepteissä. Maito ei sinällään mulle aiheuta mitään sen kummempia väänteitä, olen vain halunnut kokeilla muitakin vaihtoehtoja. Prosessoituna tuotteena se kun ei enää kauheasti pidä sisällään mitään niin ravinteikasta mitä ei saisi esim kasviksista (kuten kalsium). Juusto ja etenkin mitä rasvaisempi juusto, sitä parempi, on ja pysyy minun ruokavaliossa. Ikuisesti. Sen verran herkkuperse olen, että tykkään niitä syödä. Jos saa luomuna ja todellakin rasvaisena niin minulle sopii!

Tämä kukkakaapipitsaresepti on ollu mulla jo pitkänaikaa käytössä ja on tosi helppo gluteeniton vaihtoehto pitsannälkään. Tarvit vain monitoimikoneen, jolla murustella kukkakaali riisimäiseksi muruksi.

Pohja: 1 keskisuuri kukkakaali
1 muna
150g rasvaista pitsajuustoraastetta

Sekoita ainekset tasaiseksi massaksi. Tasoittele pellille pari ympyräpohjaa tai sitten koko pellin kokoinen pohja. Esipaista pohjaa 250 asteessa noin 10 min.

Täytteeksi laitoin tälläkertaa ihan juustoraastetta, paistettua jauhelihaa, pekonia, sieniä, auraa, punasipulia ja valkosipulia. Paiston 250 asteessa vielä vartin verran, tai kunnes reunat olivat hyvänväriset. Ripottelin valmiin pitsan päälle rucolaa. Tuli niin hyvää! Ite ruukaan hurruutella pitsan päälle vielä soijakastiketta niin ai että tulee hyvä! Varo kokeilua, sillä tämän jälkeen et tuu syömään enää pitsaa ilman soijakastiketta. Se on varma se.

Jännää on se, että kukkakaali ei maistu pohjassa ollenkaan kukkakaalilta. Minunki hellu söi makeisiin suihin kun en kertonut mitä siinä oli, eikä osannut kyllä arvatakkaan kun syötyöön asiaa kysyin. Eli toimii! Kukkakaali on ihmeellinen aine! Teen siitä ite pyreen perunamuussin tilasta ja paistettuna voissa kukkakaalimuru on myös todella hyvää. Toki menee ihan kivasti vokaten ja mehustaen myös. Kokeilkaa ihmeessä ja kertokaa mitä tykkäsitte.

Kommentit